Velkommen til min side om kaldrøyking!

På denne siden ønsker jeg å skrive litt om kaldrøyking og hvilke erfaringer jeg har gjort. Det finnes ikke noe fasitsvar for hvordan en skal gå frem, men en lærer litt for hver gang røykeovnen er i gang.

Det første jeg gjorde da jeg begynte å bli ferdig med røykeovnen, var å kjøpe en bok om røyking, nemlig Røking som hobby av Henry Johnsen. Der er det mange gode tips, og jeg må tilstå at jeg kommer til å bruke noen av tipsene fra boken her. Jeg vil anbefale denne boken, siden det som står der er greit å ha som basiskunnskap.

Her vil det også komme noen oppskrifter på diverse røykt kjøtt og fisk pluss litt annet. Husk at det er lurt å prøve seg litt frem ved å endre på røyketider, saltmengde og annet, for smaken er forskjellig, og det er ingen fasitsvar her.

La deg inspirere, og lag dine egne varianter! Skriv gjerne kommentarer i bloggen min dersom du har tips som du vil dele med andre.

lørdag 12. mars 2011

Kaldrøykt hjortekjøtt

Her er en riktig delikatesse for de som er så heldige å ha tilgang til hjortekjøtt. Kjøttet er kun saltet og røykt, og resultatet ble over all forventning. Det tar ganske lang tid å lage, så det trengs planlegging. Du må beregne ca tre uker fra du starter til du skal røyke det, og røykingen må gjøres over to dager. Det er ingen varmebehandling her, kjøttet er ferdig når du har røykt det.

Ca 0,8 - 1kg lårstykke av hjort

Surr kjøttstykket med snøre om ønskelig, eller bruk nett. Dekk hele stykket med grovsalt, og la det ligge kjølig i ca to døgn.

Lag saltlake av 2 l vann, 300 g salt og 4 ss sirup. Kok den opp, og avkjøl. Laken må være helt kald før du legger kjøttet i. La det ligge i saltlaken i 8 dager.

Legg kjøttet i kaldt vann først i ca 4 timer. Bytt vann, og la det ligge i ytterlige 2 timer. Her kan det være nødvendig å justere litt avhengig av hvor salt du vil ha kjøttet. Tørk godt av kjøttet, og la det ligge kjølig i 10 dager.

Røyk kjøttet over to dager, ca 10-12 timer hver dag. Det kan godt henge over natten i røykeovnen dersom det er kjølig ute, men hvis temperaturen er over 10-12 grader, er det best å legge det i kjøleskapet.

Pakk kjøttet inn i plast et par dager slik at røyksmaken setter seg godt.

Server som snacks, eller med fløtegratinerte poteter og grønnsaker.

5 kommentarer:

  1. Flott blogg
    Hvilken røykovn bruker du?

    SvarSlett
  2. Jeg bruker en røykeovn jeg har laget selv. Se her for beskrivelse av hvordan jeg lagde den.

    Jeg har planer om å legge ut beskrivelse av en enklere variant av røykeovnen i løpet av noen dager. Den jeg har laget selv tar tid å bygge siden den er laget av murstein.

    SvarSlett
  3. Har du erfaring med oppskrift som ikke går over så mange dager?

    SvarSlett
  4. Hei har fulgt oppskriften din på salting og torking av hjort men lurer på hvilke temperatur man skal røyke på

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så nøye, bare den er under 20 grader.

      Slett