Velkommen til min side om kaldrøyking!

På denne siden ønsker jeg å skrive litt om kaldrøyking og hvilke erfaringer jeg har gjort. Det finnes ikke noe fasitsvar for hvordan en skal gå frem, men en lærer litt for hver gang røykeovnen er i gang.

Det første jeg gjorde da jeg begynte å bli ferdig med røykeovnen, var å kjøpe en bok om røyking, nemlig Røking som hobby av Henry Johnsen. Der er det mange gode tips, og jeg må tilstå at jeg kommer til å bruke noen av tipsene fra boken her. Jeg vil anbefale denne boken, siden det som står der er greit å ha som basiskunnskap.

Her vil det også komme noen oppskrifter på diverse røykt kjøtt og fisk pluss litt annet. Husk at det er lurt å prøve seg litt frem ved å endre på røyketider, saltmengde og annet, for smaken er forskjellig, og det er ingen fasitsvar her.

La deg inspirere, og lag dine egne varianter! Skriv gjerne kommentarer i bloggen min dersom du har tips som du vil dele med andre.

mandag 27. desember 2010

Oppfyring av røykeovnen

Min erfaring er at det kan være litt vanskelig å "få i gang" røykeovnen. Når alt ser fint ut, så slukner det, og jeg må fyre på nytt. Etter noe prøving og feiling, har jeg funnet en metode som fungerer sånn noenlunde.
Ta en grillform av aluminium, og legg først et lag med røykespon. Ta deretter og hogg noen fliser fra en vedkubbe av bjørk, lag de tynne. Legg disse oppå røykesponen. Som jeg har skrevet tidligere, er det lurt å ta vare på noen tykke greiner fra einene og legge de tørt. Legg disse på toppen, sett det hele inn i ildstedet og fyr på. Når det brenner godt, legg på røykespon i midten. Vær litt forsiktig slik at du ikke slokker alle glørne.
Når det er bare glør og ikke ild, kan du legge på einer. Jeg bruker å legge på einer og røykespon lagvis, det ser ut til at det fungerer fint. Pass på at det er gode glør langs kanten, blir de dekket av røykespon, slokner de. Du kan også legge tykke greiner fra einer på, slik at de etter hvert blir til glør.
Det er en kunst å fyre uten at det enten slukner eller tar full fyr, men med litt trening går det bra. Dersom det skulle ta full fyr, er det bare å legge på røykespon, evt slå litt på flammene med en liten spade eller lignende slik at flammene gir seg. Det er ingen katastrofe når dette skjer, av og til kan det være en grei metode for å få den i gang igjen etter at den har sluknet. Pass på at det ikke blir for varmt i røykekassen.
Hold øye med fyringen, og sjekk at det kommer røyk i røykekassen. Av og til ser det ut som om det har sluknet, men dersom det kommer mye røyk, er det god nok fyr.

1 kommentar:

  1. Selv bruker jeg en El. grilltenner som jeg legger i bunnen av sponkaret i metall. Tømmer så over flisa jeg ønsker, i med kontakt. 10-15min etter ryker det flott. Da kan kontakt taes ut. Superenkelt og billig

    SvarSlett