Velkommen til min side om kaldrøyking!

På denne siden ønsker jeg å skrive litt om kaldrøyking og hvilke erfaringer jeg har gjort. Det finnes ikke noe fasitsvar for hvordan en skal gå frem, men en lærer litt for hver gang røykeovnen er i gang.

Det første jeg gjorde da jeg begynte å bli ferdig med røykeovnen, var å kjøpe en bok om røyking, nemlig Røking som hobby av Henry Johnsen. Der er det mange gode tips, og jeg må tilstå at jeg kommer til å bruke noen av tipsene fra boken her. Jeg vil anbefale denne boken, siden det som står der er greit å ha som basiskunnskap.

Her vil det også komme noen oppskrifter på diverse røykt kjøtt og fisk pluss litt annet. Husk at det er lurt å prøve seg litt frem ved å endre på røyketider, saltmengde og annet, for smaken er forskjellig, og det er ingen fasitsvar her.

La deg inspirere, og lag dine egne varianter! Skriv gjerne kommentarer i bloggen min dersom du har tips som du vil dele med andre.

søndag 17. november 2013

Familien Lunds juleskinke

Skinka er julas sjel i følge min svigerfar. Den var det store høydepunktet på koldtbordet i jula, og ble laget av et helt lår på gjerne 13-14 kg. Vi har holdt tradisjonen i hevd, men nøyer oss med en skinke på rundt et par kg. Det holder for oss.


Saltlake:

  • 6 l vann
  • 850 g salt
  • 120 g sukker
  • 20 g salpeter
Kok opp og blandt godt sammen. Avkjøles helt før skinken legges i.

Gni inn skinken med 3 ss salt, 2 ss sukker pluss en ts salpeter, og la den ligge i en halv time. Legg den deretter i den helt kalde saltlaken, og la den ligge der i ca 7 døgn. Ta den opp av laken, og legg den i kaldt vann i ca ett døgn.

Så er det klart for røykinga. Her er det viktig å forsøke å unngå soting siden det kan sette litt uønsket smak på skinken. Røyk den i ca 8 til 9 timer avhengig av hvor mye røyksmak du vil ha. La den gjerne henge i røykekassa over natten.

Kokelake:
  • 4 l vann
  • 1 boks Bayer øl
  • 1/2 pk hel nellik
  • 1 neve sukker
  • 3 laurbærblad
  • litt salt
  • 2 ts ingefær
Legg skinka i kald kokelake, og kok opp. Det skal ikke koke, men holde en temperatur på ca 85 til 90 grader. Du kan enten bruke et digitalt steketermometer som du stikker i vannet og gir en alarm når temperaturen når 90 grader, eller så kan du sette pannen i stekeovnen på ca 90 grader. Da slipper du å passe på hele tiden. Skinken skal trekke i ca 2 timer.

Da er det bare å vente på jula, et passe følge til juleskinka er Waldorf-salat. 

Bon apetit!

3 kommentarer:

  1. kan jeg legge 2 skinker a2kg i samme saltlake,eller doble oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går helt greit, bare saltlaken dekker skinkene helt.

      Slett