Velkommen til min side om kaldrøyking!

På denne siden ønsker jeg å skrive litt om kaldrøyking og hvilke erfaringer jeg har gjort. Det finnes ikke noe fasitsvar for hvordan en skal gå frem, men en lærer litt for hver gang røykeovnen er i gang.

Det første jeg gjorde da jeg begynte å bli ferdig med røykeovnen, var å kjøpe en bok om røyking, nemlig Røking som hobby av Henry Johnsen. Der er det mange gode tips, og jeg må tilstå at jeg kommer til å bruke noen av tipsene fra boken her. Jeg vil anbefale denne boken, siden det som står der er greit å ha som basiskunnskap.

Her vil det også komme noen oppskrifter på diverse røykt kjøtt og fisk pluss litt annet. Husk at det er lurt å prøve seg litt frem ved å endre på røyketider, saltmengde og annet, for smaken er forskjellig, og det er ingen fasitsvar her.

La deg inspirere, og lag dine egne varianter! Skriv gjerne kommentarer i bloggen min dersom du har tips som du vil dele med andre.

søndag 10. februar 2013

Røykt laks, dag 5

Nå er laksen ferdig, og den må pakkes inn. Her er en av laksefiletene, klar til pakking.


De laksefiletene jeg skal levere fra meg, pakker jeg bare inn i vanlige plastposer, først tar jeg en liten pose på hale-enden, og deretter en stor brødpose fra andre siden. Til slutt bruker jeg litt frysetape slik at det henger i sammen. Grunnen til at jeg ikke pakker de bedre inn, er at han som skal motta laksen pakker den selv.


De jeg skal beholde selv, deler jeg opp i passe store stykker, og vakuumpakker. Jeg har kjøpt en Princess vakuumpakker, den fungerer helt greit. Det er begrenset hvor fort jeg kan pakke siden den fort blir litt for varm og må kjøle seg ned igjen, men det holder til mitt bruk.


Nå kan laksefiletene legges i fryseren, og nytes når en vil. Et lite tips, det er lettere å skjære laksen opp i tynne skiver når den er halvtint, slik at når du vil ha litt laks, ta den opp av frysen og la den ligge ca 10 min i romtemperatur før du skjærer den i tynne skiver.

Jeg har nå fått smakt på den, og den ble vellykket. God på skiven med eggerøre til.

4 kommentarer:

  1. Hei

    Skulle gjerne ha stilt deg noen spørsmål ang røyking av fisk. Fint om du kan sende meg en Mail på : mail@trolleren.com hvis du har mulighet til og svare

    SvarSlett
  2. Hei, og tusen takk for en flott blogg, har prøvd meg på flere av tipsene dine med stor suksess. Nå skal jeg prøve meg på å røyke laks. Hvor lenge kan den ligge i fryseren når den er ferdig vakuumpakket?

    SvarSlett
  3. Jeg har hatt stykker som har lagt i ca 6 mnd, og de var like gode.

    SvarSlett
  4. Vi har hatt den liggende opp i 10-12 mnd i fryseren og den er like fin når den er vakumpakket.

    SvarSlett